Barfotalöpning

Tränar du barfotalöpning (el liknande?)

2014-10-09 22:16 #0 av: tlover

Finns det nån här som tränar barfotalöpning, eller nått närliggande tex springer i fivefingers (varför heter det fingers?) eller liknande?.

Själv gör jag det inte men min man gör det (springer i fivefingers), jag funderar också på att börja till våren men det blir nog väldigt långsam upptrappning och jag vet inte om jag någonsin kommer att bara köra barfotalöpning/löpning med fivefingers. Delvis för att jag har ledproblem och delvis för att jag har cirkulationsproblem i händer och fötter främst så när det börjar bli kallare så kan det hända att jag får damma av vanliga löpardojjor.

Nån annan därute som kör barfotalöpning el kanske tänker börja?

Anmäl
2014-10-12 15:31 #1 av: Evelina!

Har testat, men var inget för mig. Fick (trots normalvikt och rätt inpassning osv) väldiga problem med knäna och fotlederna. Nej, jag tror, särskilt om man är känslig, att traditionella skor med stötdämpning är det bästa.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-12 15:36 #2 av: tlover

#1 "felet"många gör vad jag förstår är att dom börjar för långt för snabbt.

I början ska man bara gå 50-100 m barfota för att sedan ta på sig sina vanliga skor och sedan väldigt långsamt öka.

Sen beror det ju på vilket underlag man springer på också (då vi var jägare/samlare i Afrika fanns det ju inte riktigt asfalt på samma sätt som nu).

Däremot så behöver det inte vara för alla ändå men jag tänker ge det en chans (jag har då inget minne av att man fick problem då man var liten och sprang omkring hela dagarna barfota.

Anmäl
2014-10-12 15:46 #3 av: Evelina!

#2 Ja, så kanske det är, men jag vill minnas (detta är två år sen drygt) att jag började vänja fötterna vid promenader i skorna innan jag började springa med dem, men antingen så gick det som du säger för fort eller också så passade det inte mig och min kropp riktigt. Hur som haver, jag trivs så bra i vanliga skor att jag skulle ha svårt för att testa konceptet igen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-14 17:04 #4 av: aktagrottman

Vi föds nakna utan skor med förmågan att bli starka och löpning är något vi alltid sysslat med.
Jag kör barfota.
Helt barfota. Har kört i ett halvår kanske, och är mycket nöjd, mycket handlar det om teknik. Man måste jobba med kroppens stötdämpande förmåga genom att sätta ner tårna först.
Men innan man vant sig kan det bitvis bli väldigt tungt i kroppen saken är den att barfota löpning aktiverar helt andra musklern än löpning normalt sätt gör. Vilket kan leda till att man känner av knän, leder axlar på ett helt annat sätt.

Det bästa är att köra lätt och satsa på att få in tekniken.
Gärna på mjukt underlag, fotbollsplan är bra. Då kan man jobba mjukt och vänja muskler och leder.

Asfale och grusvägar är ju eg något möhö människan har skapat, och blir väldigt hårt för ovana kroppar.

Nu kör jag distanser på upp till 1 mil men tanken är att innom kort pressa upp på halvmara distanser.

Anmäl
2014-10-14 17:06 #5 av: aktagrottman

Kan tillägga att jag har problem vanligtvis problem med knän och ben, smärta och känningar ofta när jag varit mycket aktiv.
Men jag tror att det släppt sedan jag börjat köra barfota.
Vet ej men det känns just så.
Skall fortsätta och utvärdera senare.

Anmäl
2014-10-14 18:32 #6 av: tlover

Jag kommer nog inte kunna köra helt barfota förutom då sommaren är som varmast och kanske inte ens då eftersom jag har en sjukdom som gör att blodådrorna i händer och fötter kan krampa om det blir "för kallt" (under 20 + ungefär) så att jag inte får ut blod i dom på ett tag. Så jag kommer nog inte kunna köra helt naturligt men jag vill i alla fall testa "så nära som möjligt" i alla fall.

Anmäl
2014-11-06 12:49 #7 av: [vdotrota]

Jag springer enbart i fivefingers, oavsett årstid. Innan resan med fivefingers tog sin början hade jag problem med både knän, höfter och rygg. Men det har försvunnit helt nu när jag använder fivefingers. Även myrkrypningar och stickningar i benen kvällstid har försvunnet sen jag började använda fivefingers. Balansen är en annan sak som blivit enromt mycket bättre. Jag älskar att köra offroad i skogen och känslan man får med fivefingers, när man känner det mesta under sina fötter och kan böja foten efter underlaget är så otroligt befriande och härligt. Ända nackdelen jag kan komma på är väll att man har en tendens att få pinnar som fastnar mellan tårna när man blivit alldeles för trött i benen Skrattar

Anmäl
2014-11-23 11:10 #8 av: Novelia

Jag vet inte om det räknas med jag springer i Nike free run. Deras tunnaste barfota sko :) (Om det inte kommit en ny nu?) Jag  varvar mellan den och två andra par med dämpning. Sen jag började med nike free så har jag fått ett bättre löpsteg, jag skadar mig inte och jag känner knappt av mitt löparknä längre. Tror det är pga att den ser till att man använder muskler i foten som inte används lika mycket i dämpade dojjer. Så jag har blivit mer stabil i mitt steg .

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.