Annons:
Etikettövrigt-löpningsrelaterat
Läst 3569 ggr
tlover
2014-10-12 15:54

Springer/löptränar du ute året om?

Springer/löptränar du ute året om eller är det bara den varma delen på året då du beger dig ut i löpspåret?

l'm back

Annons:
tlover
2014-10-12 15:58
#1

Jag röstade annat då det är mina leder och nu min foglossning som säger om jag kan springa inte vädret/temperaturen

l'm back

Evelina!
2014-10-12 22:35
#2

Året om! Ska apropå det ta och fixa till förra årets träningsskor med egenhändigt gjorda dubbar (se tråden som handlar om det här: http://lopning.ifokus.se/discussions/54357918ce12c449b0017d58-dubba-loparskorna-sjalv?discussions-1), så får vi se om det blir nån hit, och isåfall kommer jag att bli RIK genom att inte köpa några dyra IceBugs ;)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
2014-10-13 07:57
#3

#2 Jag drar helt enkelt på broddar på mina skor, då kan jag välja att springa med dom på sommaren också.

l'm back

IngaTrnqvist
2014-10-13 11:55
#4

Jag springer på våren, sommaren och hösten.

tlover
2014-10-13 12:15
#5

#4 Springer du inne annars eller springer du inte alls?

l'm back

Grace2009
2014-10-13 13:50
#6

Jag springer inte alls 😭 Men jag jobbar på att få upp konditionen för att kunna springa ordentligt. Tyvärr verkar jag ha dragit på mig någon skada i högerbenet då det värker men samtidigt vill jag inte sluta träna då det kanske tar flera år för mig  att komma igång igen. Hoppas värken släpper snarast!

Annons:
tlover
2014-10-13 14:34
#7

#6 Har du kollat upp det hos tex en sjukgymnast, springer du trots att du egentligen borde vila kan det bli värre (min man fick en knöl i höften för att han tränade då han hade nån slags inflammation där vilket ger honom problem nu flera år efter).

Det kan gå snabbare at återkomma till träningen om man vilar ibland men det är bäst att man låter nån som kan avgöra det.

l'm back

[GIKmio]
2014-10-13 17:41
#8

Förr sprang jag på sommaren och åkte skidor på vintern. Nu för tiden i takt med mildra vintrar springer jag vår, sommar, höst och promenerar i rask takt på vintern beroende väglag.

IngaTrnqvist
2014-10-13 18:05
#9

#5 Förra året när jag började löpträna sprang  jag inget alls på vintern. Men nu har jag skaffat en motionscykel, så blir nog att köra på den i vinter.

Whippet
2014-10-13 18:35
#10

Löper bara på sommaren, kaanske ibland på rullbandet när det är kyligt ute! :)

I'm out Vilar huvudet i handen

[Outlawly]
2014-10-13 18:43
#11

Bara vår, sommar och höst. Har inte kläder för vintern ;)v Tränar annat innomhus

Papaya
2014-10-13 21:13
#12

Springer ute året runt. Föredrar nog faktiskt vinterhalvåret framför sommarhalvåret, då jag inte trivs alls med klibbig värme. När jag sprang i somras fick det oftast bli runt 10-12 på kvällen när temperaturen var mer uthärdlig. Älskar hur friska andetagen blir på vintern! :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Grace2009
2014-10-14 06:19
#13

#7 Inte kollat upp det. Får försöka att ta det lugnt men det känns destruktivt just nu men har börjat med lite muskelövningar för benen om det är så att det bara är en muskel som är klen. Sitter hela dagen på arbetet så ganska skönt att komma ut på kvällen.

Annons:
Medaljjägaren
2014-10-14 07:42
#14

Jag springer bara när det är varmt, eller, jag springer som inte på vintern. För det är svårt att springa i vinterkängor. I alla fall om det snöar.

YEY, INSIDER!

tlover
2014-10-14 08:40
#15

#13 Kanske värt att kolla upp det så du i alla fall får veta om det är bra el dåligt att träna (ibland kan det ju vara bra att träna fast det gör ont).

#14 Man håller sig varm även i vanliga löpardojjor på vintern så länge man faktiskt rör på fötterna (ska man vila länge så håller man inte sig varm däremot).

Jag har inga specialkläder/grejer på vintern utan plockar ihop lite av vad jag kan hitta.

Mina vanliga löparskor m.  broddar och fleecesockar om det är extra kallt .

1-3 lager joggingbyxor, 1-2 lager träningslinnen/t-shirt, 1-3 lager vindtäta träningsjackor. 1-3 buffar, ev mössa, 1-2 lager vantar.

Är det extra kallt så har jag ett fleaceunderställ.

Det enda special jag har för just löpning då det är kallt är min lungplus men allt annat är saker jag ändå har hemma.

l'm back

Lazzie_
2014-10-14 10:41
#16

Springer året runt. Men om det finns bra med snö blir det lite mindre löpning eftersom jag tränar skidor också, men jag brukar försöka klämma in minst ett löppass i veckan även då för att det inte ska bli för jobbigt att "börja om" på våren 😛 Brukar mest knata ikring i skogen (blir extra bra träning snöiga vintrar) eftersom jag lätt får problem med benhinnorna på halt/hårt underlag.

Stephanie
2014-10-14 19:13
#17

Jag vet inte än! :p Jag började för drygt två månader sedan och har fått in en rätt bra rutin. Gissar att det inte kommer bli något ute i vinter eftersom vi bor på landet, med andra ord inga plogade trottoarer att springa på… Men möjligtvis blir det inomhus på något gym istället :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2014-10-14 19:17
#18

#17 Jag springer helt enkelt i vägrenen i vanliga fall då jag också bor ute på landet (nu kan jag ju knappt vagga fram men ja i vanliga fall), med reflexväst såklart + pannlampa (det är ont om gatlysen här), broddar och mp3:n på så låg nivå att man kan hoppa ner i diket om det behövs.

Drar man sockarna snyggt utanför byxorna så störs man inte heller så mycket av snön om den är djup.

l'm back

Stephanie
2014-10-14 19:21
#19

#18 Vet inte om min runda plogas över huvudtaget tyvärr. Skulle ev kunna springa på vår väg fram till huset, men där kör folk som galningar på en smal och slingrig väg så där vågar jag inte ha med hunden :( Gatlampor finns nog inte på några kilometers håll :p

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2014-10-14 19:25
#20

#19 Min löprunda plogas inte heller oftast, men folk kör där då och då så oftast är det inte mer än 30 cm snö 🙂

Kör folk som galningar så är det mp3 på väldigt låg volym eller ingen mp3 (el liknande) alls. (det är just därför jag oftast inte lyssnar på musik längre, timmerbilarna kör så snabbt att man måste hoppa ner i diket för att vara säker).

Vi har inte heller gatlampor därför är pannlampa så bra 🙂

l'm back

Annons:
Michaela-N
2014-10-14 20:34
#21

Jag kommer springa i vinter också. Blir att införskaffa ordentliga vantar och pannband bara.

Evelina!
2014-10-14 20:51
#22

#21 Mössa är bättre om man vill hålla sig varm 😉

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
2014-10-14 20:55
#23

#22 Man vill inte bli för varm då man är ute och springer (många klär sig faktiskt för varmt till och med). Däremot tycker jag att buff är bättre då man springer det kan man ha som halsduk, pannband, mössa och allt däremellan känns det som.

l'm back

Evelina!
2014-10-14 20:58
#24

#23 Det har du kanske rätt i, men jag skulle aldrig springa utan min mössa på vintern, ej heller skulle jag lämna handskarna hemma. Men då är jag ganska tunt klädd på övriga kroppen, har bara 1-2 lager, så jag antar att jag kanske behöver den där extra värmen som mössan ger.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Michaela-N
2014-10-14 21:05
#25

#22 Jag kan inte ha mössa då jag har uppsatt hår ;)

tlover
2014-10-14 21:06
#26

#24 Jo det kan vara det och mycket annat (tex springer man långsamt behöver man mer kläder än om man springer snabbt eftersom då skapas mindre värme pga rörelsen). Själv har jag ledproblem som blir värre av minsta lilla kyla så jag måste också klä mig lite varmare men har man inte det problemet, springer någorlunda snabbt och bor i södra Sverige så är det inte alls ett måste med mössa.

Det viktiga är att man inte blir för svettig för då kan man få riktiga problem om man måste stanna (därför är det också bättre att klä sig i många tunna lager än ett varmt, då kan man ta av sig ett lager el två om man blir för varm).

l'm back

Evelina!
2014-10-14 21:07
#27

#25 I H&M:s sportsortiment finns jättepiffiga mössor med en ficka för en hårtofs!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Michaela-N
2014-10-14 21:12
#28

#27 Tack för tipset! Det ska jag kolla upp!

FannyLundgren
2014-10-30 16:01
#29

Året om, finns får saker jag älskar mer än att springa ute på hösten/vintern :)

MagArne
2014-11-01 17:45
#30

Året runt men blir betydligt mer under sommarmånaderna. Likas så mer inne på gymmet under vintermånaderna.

Jag hatar när det är mörkt, kallt och blött :-(

Upp till toppen
Annons: