Skador och återhämtning

Ont insida/undersida fot?

2014-10-14 16:53 #0 av: Evelina!

Har idag när jag varit ute och tränat (ca 6 km, asfalt/kullersten) haft sjukt ont i min vänsterfot. Det känns liksom som konstant sendrag på undersidan av foten, det spänner och drar, och vill liksom inte ge med sig alls. Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra för att få det onda att försvinna? Tilläggas bör att jag har nya, utprovade skor som är ordentligt stötdämpande och att jag knyter skor enligt alla konstens regler.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-14 18:41 #1 av: tlover

Knyter du skorna hårt? Mina skor blir bäst om jag knyter dom väldigt löst (i princip bara för att man inte ska snubbla på skosnörena), förr knöt jag skorna hårt och fick ont i fötterna.

Annars skulle det kunna vara för att du har nya skor eller magnesiumbrist tror jag det är som kan leda till kramp.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2014-10-14 18:47 #2 av: Evelina!

Ja, jag kanske får testa att knyta lite lösare - även om jag tror att jag knyter dem lagom hårt. Men testa ska jag, tack för tipset!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-14 18:51 #3 av: tlover

#2 Jag lärde mig att mina ska inte knytas alls i princip, jag kan nästan sparka av mig dom, det finns ju också olika sätt att snöra beroende på om man har breda fötter, smala fötter osv.

edit: dom glappar däremot inte tack vare bra passform, glappar dom då man springer har man nog knutit dom för löst.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2014-10-14 20:02 #4 av: Evelina!

Var ute nu ytterligare nästan 4 km och herregud vad ont jag har i foten, trots att jag var mycket noga när jag knöt skorna, varken för löst eller för hårt. Suck! Jag orkar inte.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-14 20:42 #5 av: tlover

#4 Testa en liten tur nån gång då du bara knyter ihop ändarna så att du inte snubblar dvs inte drar åt alls. Mest för att testa det extrema för att se om det skulle kunna vara det.

Sen så kan det ju vara för att du har nya skor el nån brist.

Utesluter du alla tre ovan så kan du läsa på om olika snörningar för att se om det är problemet.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2014-10-14 20:50 #6 av: Evelina!

#5 Ja, jag får ta och göra det. Ska ta och vila den stackars fossingen imorgon och se ifall det blir bättre. Kan ju bero på min medicin jag äter också kom jag på, ska nog ta ett snack med doktorn om det.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2014-10-14 20:54 #7 av: tlover

#6 Tar du medicin kan det mycket väl vara det.

Testa att "strecha" ( i brist på bättre ord) fötterna lite (det kan du göra även på vilodagar) tex genom att ställa dig på tå med höger fot och stå som vanligt med vänster och varva eller att ställa dig på "utsidan" av fötterna för att sen byta till insidan och vice versa.

Det hjälpte mig då jag hade samma/liknande problem.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.