Annons:
Etikettövrigt-löpningsrelaterat
Läst 2728 ggr
Michaela-N
11/19/14, 9:34 PM

Var går gränsen mellan jogging och löpning?

Vid vilken hastighet tycker ni man övergår från jogging till löpning? 🙂

Annons:
Lazzie_
11/19/14, 10:01 PM
#1

Jogging för mig är när man springer långsammare än "flåstempo" (alltså i ett lugnt och bekvämt tempo) och det skiljer ju från person till person. Så någon speciell hastighetsgräns mellan jogging och löpning tycker jag inte att det går att sätta.

MagArne
11/20/14, 9:48 PM
#2

Det får en pulsmätare avgöra. Säg att du har 165 i puls när du löper och 150 när du joggar. Nu är ju detta individuellt men precis som #1 säger.

Janne64
12/5/14, 3:10 PM
#3

Det är upp till dig, kalla det vad du vill.

Att pulsen skulle vara en måttstock håller jag inte med om, lågintensiv löpning i snacktempo görs på puls runt 140 och de kallas inte jogging för det.

MagArne
12/5/14, 4:01 PM
#4

#3 Vad är skillnaden på lågintensiv löpning och jogging då? Då du säger att det inte är samma sak.

Ellociraptor
12/5/14, 5:30 PM
#5

Jag har hört någonstans att gränsen går mellan minuter per kilometer??? Minns verkligen inte var, men har för mig att det var typ runt 6 min/km som gränsen gick. Dock har jag ingen källa på det. Jag tror egentligen det bara är en smakfråga: joggning är obviously lite långsammare (man joggar ju inte direkt ett hundrameterslopp), men var exakt gränsen går tror jag är olika från person till person.

Michaela-N
12/5/14, 5:35 PM
#6

#5 Man löper ju inte ett 100-meterslopp heller, man sprintar ;)

Annons:
Ellociraptor
12/5/14, 5:42 PM
#7

#6 Neee, man springer. :P Wiki verkar använda löpa, sprinta och springa som synomer för den distansen om inte annat. http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pning_100_meter

Lazzie_
12/5/14, 6:25 PM
#8

NE:s definition av jogging:
"joggning (engelska jogging, av jog ’lunka’, ’jogga’), ursprungligen extremt långsam löpning använd inom de flesta idrotter för uppvärmning inför träning och tävling; nu främst motionslöpning av inte tävlingsaktiva."

Håller nog med i den första definitionen då det enda jag egentligen kallar jogging är det jag gör när jag värmer upp. Men om jag skulle försöka hitta en gräns mellan "vanlig löpning" och jogging, skulle jag nog fortfarande förklara det som jag gjorde i #1. Själv använder jag dock ordet lunka för att beskriva långsam löpning och det verkar ju vara synonymt med jogga, haha. Klurigt värre det här 😛

Upp till toppen
Annons: