Annons:
Etikettövrigt-löpningsrelaterat
Läst 664 ggr
[lenniiis]
12/31/14, 2:18 AM

Dåligt löpsteg

Tjena! 

I brist på annat tänkte jag ställa en simpel fråga till er, som jag under hela min uppväxt funderat över. 

Jag har gått i fotboll i över 10 år (slutade när jag var 17, är snart 20) så jag vågar säga att jag har löpt ganska mycket i mina dagar. Både på fotbollsplanen och löpbanan! Men jag har alltid haft fruktansvärt dåligt löpsteg. Det gick långsamt (pratar i då-tid eftersom jag inte tränar längre). Tror att jag tar väldigt korta steg. Kan det vara det?

HUR får man bra löpsteg? Har som nyårslöfte att springa 3 dagar i veckan så vore kul med lite tips innan. Jag var rätt så tränad som ung tonåring. Tränade fotboll 4 gånger i veckan, spelade minst 1 match på helgen (det var inte ovanligt med 2). Ändå kom jag sist på löpningen på idrotten, tillsammans med de överviktiga som aldrig tränat utanför skolan. Kan man skylla det på löpsteget eller hade jag bara kronisk dålig kondis?

Annons:
Ellociraptor
1/4/15, 6:00 PM
#1

Har egentligen inget tips, men jag tränade mycket fotboll och friidrott som yngre och var grymt snabb … så länge det gällde korta sträckor. Var verkligen otroligt dålig på att springa långt, och det är väl egentligen inte så konstigt eftersom man måste träna på två helt olika sätt för att bli bra på det ena eller andra. Så kanske är det bara därför - har du någon gång försökt träna långlöpning? Det kanske bara handlar om att du fokuserat på andra aspekter av din träning tidigare och aldrig fokuserat på att springa långt innan. Jag vet att jag sett tydliga förbättringar hos mig själv när jag satsat på löpträning än när det bara var något jag behövt göra för att komplettera annan träning …

[lenniiis]
1/4/15, 8:06 PM
#2

Jag var också ganska snabb! Inte grymt snabb, men ändå så att jag hann ikapp bollen igen/kunde ruscha förbi och bli farlig. Neej det längsta jag har sprungit är väl si sådär 5 km :P Och jag hade dåliga knän i fotbollen så de gjorde ganska ont när jag sprang. Dock slutade de göra ont när jag slutade i sporten.

Janne64
1/26/15, 11:28 PM
#3

Att du spelat fotboll i 10 år behöver inte betyda att du är snabb i löpning som är en uthållighetsidrott medans fotboll så tjänar men mer på att vara explosiv.

Du har ett kort löpsteg, det kan bara vara en fördel för dig, då landar du troligen inte på hälen som i sin tur kan ge upphov till skador i knän och hälar. Foten bör sättas ned under dig och genom att luta vikten framåt så får du fart.

Kolla lite på tex Pose running på tuben så ser du hur du kan utnyttja ditt korta steg som bör ligga på 180 steg/minut enligt Pose.

Själv springer jag inte med Pose men landar mer på framfoten under mig och varit rätt förskonad från skador.

Upp till toppen
Annons: