Annons:
Etikettutrustning
Läst 566 ggr
labradoodle
1/4/15, 4:09 PM

Vilken löparsko (överpron+breda fötter)?

Har ni tips på en bra löparsko för en kvinna med överpronation och breda fötter?

Jag löper inte så mycket längre eftersom jag har återkommande problem med benhinneinflammation. Men jag använder alltid bra skor dagligen, med inläggsulor.

Jag saknar verkligen löpningen, så jag vill ändå testa att börja lite försiktigt igen. Men frågan är vilken sko man ska välja. Jag använder helst skor från Asics och Kayano är favoriten. Men jag funderar över om de egentligen är lite smala och låga?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
ingvarisbjorn
1/4/15, 4:31 PM
#1

Har också breda fötter, tycker i vissa fall att Saucony är jämbördiga Asics, så dem skulle du kunna testa. Fast jag föredrar ändå Asics i slutändan. Jag köper alltid från den affären som ger en 30 dagar att provspringa skorna så att man verkligen kan känna efter om skorna känns rätt :)

LaSadie
1/4/15, 5:01 PM
#2

Först och främst behöver du inlägg som är utformade efter just dina problem. Jag har överpronation och fick först inlägg utformade via gips. Visst hjälpte dem men inte helt. Jag fick slutligen hjälp genom IFK Göteborgs ortoped och fick mina inlägg utformade via Löp och Sko kliniken i GBG. De använder lasermetod då (mer än tio år sedan men troligen samma typ av metod nu) för att forma inlägg efter mina specifika problem (överpronation och, utan att kunna den medicinska termen, för tjocka senor mellan tårna).

Med inlägg och skor som passar för överpronation, i mitt fall New Balance eller Asics, fick jag hjälp och blev kvitt smärta i fötter, knän och rygg. Benhinneinflammationen som jag lätt fick försvann med. 

Men för att få rätt skor gäller det att man går till några som kan. Jag råder dig att inte gå till Löplabbet, de kan inte ett skit (imo). Vet inte var du bor men Runners Store finns i Stockholm och Malmö. Löp och Sko kliniken finns i Göteborg. Finns säkert lokala affärer och ortopeder som kan hjälpa dig, men ta hjälp av någon som verkligen kan något om skor.

labradoodle
1/4/15, 5:25 PM
#3

Tack för svaren!
Jag har aldrig testat Saucony, men jag ska kika på dem!

Mina inlägg är skapade utifrån en gipsform, men jag har blivit lite sugen på just lasermetoden som du nämner, då jag inte är så imponerad av inläggen jag har. Jag har ett par ställen i min stad som kan ordna det. Jag ska banne mig boka tid i veckan!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Upp till toppen
Annons: