Annons:
Etikettträningsupplägg
Läst 1006 ggr
LaSadie
2/8/15, 6:09 PM

Intervall, hur?

Jag har börjat göra intervaller och känner att det hjälper en hel del. Men jag och en vän har börjat diskutera vad som är bästa sättet att träna intervaller.

Jag joggar en minut och sen rushar en minut och gör detta i cirka 20-30 minuter. Men är det rätt eller vad ger bäst?

Annons:
Lazzie_
2/8/15, 7:32 PM
#1

Det finns ju väldigt många sätt att köra intervaller och jag kan inte säga att jag är någon expert i ämnet. Men vad jag förstått så ger korta intervaller med lång vila mest effekt på snabbheten och längre intervaller med kort vila mest effekt på uthålligheten.

Själv brukar jag köra lite olika varianter för att variera. De vanligaste är 4 min med 2 min vila mellan, 70 s intervaller med 20 s vila och 1 km intervaller med 2-3 min vila. Så jag vilar i allmänhet kortare tid än intervallerna tar, men då kör jag stå- eller gåvila. Tror nog egentligen att det viktigaste är att man hinner återhämta sig tillräckligt mellan intervallerna, så man kan köra alla i samma tempo.

LaSadie
3/5/15, 3:48 PM
#2

Okej, har du någon idé om hur länge man ska göra intervaller. har läst allt från 20 min till 45 min.

Lazzie_
3/5/15, 7:31 PM
#3

Hur länge man ska köra kan jag inte säga, har aldrig hört någon specifik tid, men om man kör för länge kanske man ändå inte orkar hålla något högre tempo än när man springer vanliga distanspass och då är det ju lite onödigt med intervaller. Jag har kört intervaller i allt från 20 min till kring 45 min. Tror att man även här kan gå lite efter hur länge man orkar hålla samma tempo. Springer man riktigt fort orkar man inte lika länge som om man springer lite långsammare.

Som ett exempel kör jag själv gärna 4x4 min med två min vila, vilket då blir 24 minuter totalt . Har dock en kompis som hellre kör 6x4min, så om jag springer med denne blir det intervaller i 36 min men i lite lägre tempo än än när jag kör själv.

MagArne
3/31/15, 11:35 AM
#4

Vitsen med intervall är att du ska korta ner vilan successivt för att till slut kunna hålla max hastighet under hela passet.

T.ex. ett pass på totalt 10km där kan du springa 5 min (ca 1km) snabbt och sedan gå 5 min. Nästa pass kan du springa 5min och går 4min. Nästa gå 3min, sen 2 min, 1 min och till slut ska du springa 10km i streck på snabbt tempo.

Upp till toppen
Annons: