Annons:
Etikettkomma-igång
Läst 1031 ggr
LeeKnow
5/22/15, 9:27 AM

Börja Springa..

Hej! Hur skulle ni börja springa om ni vill gå ner i vikt, och samtidigt orka springa 5 km i Augusti?

Hur skulle ni äta, gå/springa hur ofta/hur långt?

Har verkligen ingen kondition just nu och måste som sagt kunna springa ca 5 km i Augusti. Så det får gärna gå snabbt ;)

Annons:
fridarebecka
5/22/15, 9:57 AM
#1

Angående kosten, skippa inte kolhydraterna för då kommer du antagligen inte orka. Jag springer och vill också gå ner lite i vikt, jag går inte på någon diet utan äter varierat och hälsosamt med mycket grönsaker. Jag har helt enkelt bara minskat pyttelite på mina portioner, inte för mycket för då orkar jag inte träna. Tycker hittills att det funkar iaf.

Angående löpningen, lägg upp delmål och variera distans och intervallträning. När jag ville öka min kondition så sprang jag 3-4 ggr i veckan. 1-2 gånger intervaller och då körde jag 1 min springa(så fort jag kan) och 2 min gå/jogga(om jag orkade jogga), så gjorde jag 10 ggr, vilket blir 30 minuter. 1 gång i veckan sprang jag längre i joggtempo, hade målet på 5 km och började på 2 km och jobbade mig sen sakta upp med 500 meter i veckan. Jag tänkte helt enkelt så att "500 meter mer än förra gången är inte så mycket, det fixar jag!" De veckor jag sprang en fjärde gång så sprang jag bara för att det var kul och hade inget mål och ingen press på mig, det behövde jag för att behålla motivationen, att bara få springa utan att känna att det är döjobbigt🙂

LeeKnow
5/26/15, 9:00 PM
#2

Kan inte direkt styra vad jag äter, bara hur mycket jag äter. :P Är 14 så föräldrarna/de andra i huset bestämmer. Började springa igår. Dock bara 1 km…. blandat både gå och springa, mest springa. Orkar verkligen inte längre…

Grace2009
5/26/15, 10:36 PM
#3

#2 1km är jättebra! Och du kommer att orka längre för varje gång =)

fridarebecka
5/27/15, 11:15 AM
#4

#2 Ja det är en jättebra början! Jag har tränat hela min uppväxt men haft ett uppehåll nu på 3 år och jag klarade inte heller mycket längre än 1 km när jag började igen.

LeeKnow
5/27/15, 12:33 PM
#5

#3 & #4. Skönt att höra! Kände mig jättedålig som bara orkade 1 km.. Men ni känns det mycket bättre.. :) Om man springer 1 km ca varannan dag och snabbgår 1 km mellan det, tror ni det ger resultat?

Kallaterrier
5/28/15, 5:34 PM
#6

Jag var i ungefär samma sits som du i höstas och följde det här programmet: http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-spring-5-km_lock

Det fungerade jättebra för mig, kroppen klarar av träningen och man slipper få jättemycket träningsvärk.

Annons:
Martin
5/31/15, 12:06 AM
#7

Jag skulle letat upp någon form av träningsprogram, t.ex. det i #6 och försökt följa det. Att springa 5 km om man är frisk är inte så svårt, men har man inte sprungit innan går det inte på en eller två dagar och om man börjar för hårt är risken stor för belastningsskador.

Att träna från 0 till 5 km från nu till augusti är inget problem om du i övrigt är frisk. Ta det nätt med löpningen i början så blir det bra!Och se till att ha bra skor.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: