Annons:
Etikettkomma-igång
Läst 782 ggr
Amanka
2015-07-08 15:14

hur ska man börja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Sprang mitt första lopp igår. 3km och gick i mål på 20 min. Stannade dock en del. Vad ska man tänka på när man börjar med löpning? Mår dåligt pdykiskt när jsg måste stanna. Ska man springa så mycket man orkar sedan ge upp även om de bara är 1km eller kommer man öva upp sig genom att springa och gå, springa och gå dvs intervallträna

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Annons:
MagArne
2015-07-10 08:11
#1

Det spelar inte så stor roll hur du gör men du behöver komma ut och springa ofta. Försök att spring varannan dag så märker du snart att du orkar springa längre. 

Kommer du bara igång regelbundet så lär du garanterat fixa 5km i streck innan sommaren är slut.

Köp på dig lite snygga träningskläder så du kan springa både när det är riktigt varmt samt kyligt ute.

Martin
2015-08-26 21:52
#2

Det finns många guider på nätet för hur man går från 0 till 5 km (t.ex).

Som MagArne säger är det dock kontinuitet som är det viktigaste.

Det beror också lite på hur tränad du är i grunden, om du har träna något annat och har bra kondis. Att tänka på i början är att även om det är en nytändning och det är kul skall man vara lite försiktig så att man inte får överbelastningsskador.

Jag tycker inte att du skall springa max och sedan bara ge upp. När jag utökar mina rundor så springer jag i ett långsammare tempo, ibland väsentligt långsammare. Det gör att jag orkar springa längre än om jag försökt hålla samma tempo som på en kortare distans.

Jag kan förstå att du mår psykiskt dåligt om du måste stanna samtidigt är det viktigt att lyssna på kroppen. Är man slut såskall man stanna. Tipset blir att försöka springa lite långsammare, eller som du säger bestämma dig för intervaller. Springa 3 minuter, gå 1, springa 3 osv. Oavsett om du har mer ork eller inte. Då behöver du inte heller må psykiskt dåligt, tvärtom så har du när du sprungit din runda hållit dig till din plan och det tycker jag du skall se som positivt och använda för att må psykiskt bra; Du satte upp en plan och verkställde den.

Glöm inte; Mål skall vara rimliga och Rom byggdes inte på en dag.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: