Annons:
Etikettkomma-igång
Läst 700 ggr
amandajoh
2016-05-22 23:02

Nybörjardistans

Jag undrar vad ni har för tips till mig som nybörjare. Vilka distanser är bra att börja med? Hur långtid tar det att bygga upp en bra kondition? Och hur gör man det bäst?? Vill inte sätta för höga mål och sedan misslyckas.

Annons:
Martin
2016-06-08 06:55
#1

Jag skulle nog börjat med 5 km. Det finns ingen distans som är bättre eller sämre för en nybörjare. Däremot kan man inte ta hela distansen i ett svep. Man måste lära sig stå innan man kan gå osv.

Det finns många olika program som börjar från noll, och som är på allt mellan 5-6 veckor upp mot 12 veckor för att man skall kunna springa 5 km utan att vila.

När man vant sig lite vid belastning och ansträngning så finns det program som går mot vissa tider, t.ex. 5 km på 30 eller 25 minuter. Då blir det tuffare träning än när man bara skall komma igång. Å andra sidan; Om man inte sprungit tidigare och kanske inte tränat heller kan det vara nog tufft att bara komma igång.

Det viktigaste i början tror jag är att ta sig tid. Att inte bli för ambitiös och träna för hårt, för som med allt nytt man gör måste man vänja kroppen för att undvika skador osv.

Jag sprang Marathon utan att ha tränat för det, längsta distans tidigare var 2,6 mil vid ett tillfälle och två halvmaror (2,1 mil), annars hade jag mest tränat runt 10-13 km. Det slutade med kraftig överansträngning i utsidan av båda knäna och ingen löpning alls i princip på 7 månader.

Att bygga upp kondition och vad som är bäst är ett kapitel för sig. Vad som är bäst är också lite vad som passar varje individ bäst, och på vilken nivå.

Länkar till lite om kondition, men googla (och googla även träningsprogram för t.ex. 5 km) om du vill läsa mer om det.

Hur du utvecklar din kondition (Allt om Löpning.se)

Så förbättrar du din kondition (I form)

Anpassa konditionsträning efter dig själv (Friskis och Svettis)

Hur tränar jag upp konditionen snabbast (STC)

För egen del är det intervallet och cirkelträning med hög intensitet som gäller för att boosta min kondition, även om jag ofta av lite lathet bara hamnar i distanslöpning.

mvh Martin

Tyst
2016-06-14 14:56
#2

När jag började springa gick jag verkligen från 0. Jag hade i princip inte sprungit alls i mitt liv (var inte med på gympalektioner, och tyckte att allt som inte var promenad var pest). 

Jag hittade en runda på 3,5 km, och den tragglade jag mig runt genom att springa tills jag blev trött och sedan gå. I början kunde jag inte ens springa 100 meter utan att bli jättetrött. Min enda regel var att när jag andades relativt normalt igen måste jag springa igen. Jag tror att det delvis var detta som gav mig styrkan i leder, senor, muskler och ben som gjort att jag aldrig någonsin blivit skadad.

En dag kanske 6 månader undefär efter att jag hade börjat springa, hade jag helt plötsligt vips sprungit hela rundan utan stopp. 

Så mina tips är egentligen:
- Se till att kroppen faktiskt orkar/kan. Lyssna på den hellre än bestäm dig för att du "måste" springa si och så långt utan att stanna, i alla fall i början.
- Ge inte upp när det känns som att du står och stampar, fortsätt så kommer du tillslut över tröskeln

Upp till toppen
Annons: