Annons:
Etikettkomma-igång
Läst 643 ggr
1004chimchim
2016-08-28 11:06

Träna i smyg?

Hej, jag kan börja med att jag är 15 så mina föräldrar har tekniskt sätt rätt att bestämma över vad jag gör och inte. Men jag har länge velat börja springa då jag tycker att min kondition inte riktigt håller och dessutom har jag alltid gillat att springa. Tränar förövrigt taekwondo 3 gånger i veckan och sedan skolidrott men vet inte hur relevant det är. Mina föräldrar säger att jag inte får börja springa då min äldre syster har anorexia och de vill inte att det ska hända mig också. Men jag vill inte gå ner i vikt eller så utan bara träna upp konditionen och bli lite mer fit. Så min fråga är om ni tycker att det skulle vara fel av mig att börja springa i smyg på morgonen innan skolan (har inga problem med att gå upp tidigt) eller om jag borde prata med dem. Tack på förhand

Annons:
Martin
2016-08-28 11:20
#1

Det bästa vore väl att ta en diskussion med dina föräldrar och förklara hur och varför du tänker med din träning. Har ingen större erfarenhet av taekwondo men har svårt att se att det fungerar bra som anorektiker däremot inbillar jag mig att konditionen är viktig. Så det borde ligga ett egenintresse i att inte drabbas av samma sjukdom som din syster.

Jag förstår dina föräldrars oro och jag tycker som sagt att det bästa är att du pratar med dem om det. Kanske kan du prata med någon annan vuxen - t.ex. tränarna i taekwondoklubben eller på skolan för att höra vad de tycker. På det sättet får du och dina föräldrar någon oberoendes åsikt också.

mvh Martin

OlgaMaria
2016-08-28 11:21
#2

Det kan ju vara så att det skulle påverka din syster negativt om du började lägga till mer träning? Tycker inte dina föräldrar kan hindra dig att springa men det kanske ändå kan vara en bra idé att försöka vara diskret med din träning. Kan du inte springa fram och tillbaka till taekwondon?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-08-28 11:24
#3

Då menar jag diskret inför din syster, tycker också du ska vara öppen inför dina föräldrar men det vore nog inte bra om detta blev något ni diskuterar hela familjen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2016-08-28 11:26
#4

Snacka med dina föräldrar som sagts, om de dessutom kommer på dig med att träna i smyg kan de dessutom tolka det som ett tecken på att du tappat fästet och är på väg i samma riktning som din syster med anorexia.

Viktigt att du äter tillräckligt och varierat om du tränar mycket också, gör du det borde inte dina föräldrar behöva bli lika oroliga heller.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
2016-08-29 02:45
#5

Jag tror att det skulle slå helt fel om du smygtränar. När dom märker vad du gör så kommer det se ut som början på anorexi. Kolla istället med dina föräldrar om det är ok om du tex skaffar en träningskompis som du fikar med efter eller liknande. Dina föräldrar kan dessutom fråga din systers läkare hur du kan göra för att det inte ska påverka din syster negativt

l'm back

Upp till toppen
Annons: