Annons:
Etikettövrigt-löpningsrelaterat
Läst 1008 ggr
Martin
2016-12-18 15:44

Målsättning 2017

Innan man vet ordet av är 2017 här.

2016 glömmer jag snabbt, inget vidare träningsår överlag.

Nya tag 2017 är tanken.

Tänkte att här kunde vi väl inspirera och motivera varandra.

Jag sitter och filar lite på min målsättning och vad jag tänker mig men återkommer inom kort.

Vad har ni för målsättning med ert springande / tränande 2017?

mvh Martin

Annons:
Martin
2016-12-25 22:39
#1

Med tanke på hur lite jag sprungit detta året är målen för 2017 extremt högt satta. Å andra sidan så har jag för avsikt att ta upp löpningen som regelbunden träningsgren igen och då skall målen inte vara alltför tuffa.

"Kravet": 520 km löpning (dvs 1 mil i veckan i snitt)

"Lite tuffare": 780 km löpning (dvs 1,5 mil i veckan i snitt)

Då jag har för avsikt att gå under 55 min på milen och även att springa en halvmarathon under 2 timmar så skall ovanstående mål inte vara alltför tuffa. De här två är nog tuffare dock.

mvh Martin

Zadie
2016-12-27 22:12
#2

Precis som du så siktar jag oxå på halvmaran under två timmar OM jag nu beslutar mig för att springa nåt lopp 2017. Milen skulle jag ju oxå gärna springa under 55 min. Sista halvan av 2016 har varit skit både överlag och träningsmässigt, så egentligen vill jag inte sätta några höga mål eller krav för 2017. Däremot så skulle jag gärna satsa på att få lite fler löparupplevelser, springa delar av olika leder och prova lite nya trailrundor på nya platser. Det ger mig nog egentligen mer än att jaga tider och hela tiden känna att jag måste bli bättre och snabbare(trots det så gör jag det ändå..). Tillägg: Såg nu att jag faktiskt sprungit ett millopp under 55 min, så ska jag nu ha ett tidsmål så får det bli under 54 min.. Men jag är ingen snabb löpare så vi får väl se hur det blir med det 😅

Martin
2016-12-28 07:25
#3

Jag har nästan aldrig sprungit trail och har funderat på att lägga in det också som omväxling i träningen. Bra för vrister och annat med lite ojämnt underlag för att stärka dem. Det går ett traillopp på 6,5 km i mars som ajg är lite sugen på. Vi får väl se.

mvh Martin

Zadie
2016-12-28 21:55
#4

#3 Prova det vet ja! Det är mycket roligare än vanlig landsvägs/asfaltslöpning. Så skönt att komma ut i naturen! Ja precis, det stärker alla småmuskler man har i fötterna och benen, och så får man bättre balans :) Det finns så många fina ställen att springa på och det ger i alla fall mig en helt annan frihetskänsla.

Martin
2017-01-02 23:46
#5

Jag anmälde mig idag till Stävie Trail, 6,5 km i mars. Förra året snöade det, så vi får väl se vad det är för väder i år 😂

Annars har jag satt upp lite olika mål.

Minikravet är 52 mil löpning i år, dvs 1 mil i veckan. 

Det ambitiösa målet ligger på 78 mil, dvs 1,5 mil i veckan. Det tuffa som jag inte tror att jag kommer att nå ligger på 104 mil, dvs 2 mil i veckan. Men det är kul att ha ngt att sträva efter. Jag räknar både utelöpning och löpband.

Utöver det räknar jag med att den träningen kommer att kunna ge mig milen på ner mot 50 minuter och halvmaran under 2 timmar. Milen på sub 50 känns långt borta men vi får väl se.

mvh Martin

lunaticIam
2017-01-08 01:14
#6

För 2017 har jag valt att sätta mina mål och krav relativt lågt. 2016 var dessvärre inte ett lyckat löparår för mig så det blir i princip att börja på ruta ett. 

De enda egentliga krav jag har är att träna upp den generella styrkan i benen och att få till minst två löppass i veckan.  Fler löppass än så vill jag inte sätta krav på, även fast det förmodligen blir fler än så :)

Mål 1:  att ett halvår in orka springa 1 mil utan paus. 

Mål 2: att i slutet av året orka springa 2 mil utan paus. 

Haha, vi får väl se hur det går!

Annons:
Martin
2017-05-15 09:22
#7

Stävie Trail avverkades snabbt och enkelt i mars. Dock ligger jag lite efter schemat med målsättningen för året men bör ändå kunna hålla den.

Sprang 5 km  p å Cypern förra veckan, riktigt skönt att springa i sommarvärme vid azurgröna vikar.

mvh Martin

Carrosh
2017-05-20 01:00
#8

Mitt stora mål för året är redan nått: att ta mig runt banan på Vårruset. Efter en tid med mycket sjukdom och stress så har inte träningen blivit av i den utsträckning jag velat/önskat, men jag är sjukt nöjd att jag ändå tog mig runt på 45 minuter; för ett år sedan skulle det vara en omöjlighet! Nu har jag väl siktet inställt på att få ner 5 km till 30 minuter till nästa år och bara fortsätta träna för att det är skönt, kul och bra för mig. Vill också börja simma igen, något jag inte gjort på ett halvår, men vill ändå ta upp det igen som ett komplement till löpningen.

I övrigt har jag inte satt några direkta mål ännu, behöver landa lite efter mitt första lopp och komma underfund med vad exakt det är jag vill för kommande år och hur jag ska lägga upp det på ett bra vis.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Martin
2017-05-23 17:01
#9

Låter klokt att inte ha bråttom utan att ta det lite som det kommer men ändå ha en plan att se fram emot. Grattis förresten till att du tog dig runt Vårruset, kul!

Simma är något jag gör allt för sällan men har faktiskt också börjat fundera på att lägga in lite simning. Det är skonsam men bra träning.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: