Annons:
Etikettbarfotalöpning
Läst 1225 ggr
tlover
2017-04-29 16:35

Barfotalöpning + ledvärk?

Finns det någon här som tränat barfotalöpning/löpning med fivefingers som också har ledvärk?

Vad jag förstår så är det olika för alla (vissa blir bättre av det, vissa sämre och vissa blir varken bättre eller sämre) men det skulle ändå vara intressant att höra folks erfarenheter.

Jag behöver ju köpa nya löparskor och jag funderar därför på att testa fivefingers men den enda som jag vet som använder fivefingers (min man) har inte ledvärk

l'm back

Annons:
Tyst
2017-06-07 14:46
#1

Jag vet inte hur relevant detta är men jag har någon form av ledvärk när vädret spökar, samt att mina leder verkar vara väldigt känsliga överhuvudtaget. Har dessutom extremt känsliga fötter och får jättelätt inflammerade skenben.

Jag springer i fivefingers och upplever inte några "extra problem" med ledvärken när jag springer med dem, har även slutat få ont i fötterna och aldrig fått inflammation i skenbenen efter att jag använt dem. Jag springer rätt långt med dem, 10+km.

Jag tvivlar på att skorna magiskt skulle göra så att man blir av med ledvärken men jag tror definitivt att man tvingas springa på ett sådant sätt att man använder musklerna på rätt sätt. Springer du fel i fivefingers så blir det stöttigt och gör ont i lederna, springer du rätt känns det mjukt och fjädrande men är alltid jobbigare för musklerna och kräver en lite högre puls. Upplever jag iaf. Använder du musklerna rätt så belastas ju inte lederna så mycket men däremot smörjs de eftersom de aktiveras - det är nog därifrån det "magiska" kommer.

Jag säger bara: "Testa!" När du testar och om du nu har ledvärksproblem skulle jag rekommendera att verkligen fasa in dem försiktigt. Alltså börja med att använda skorna på promenader, sedan 1km löpning då du verkligen tänker på löpteknik, springer på rätt mjukt underlag, känna efter och fortsätta därifrån. Tycker du att skorna är dyra så skulle jag göra som jag gjorde - jag tog mig till en IP och sprang 400m banan ett par varv några träningspass utan skor (efter att jag gått ett varv och kollat efter glas och sådant). Efter det bestämde jag mig om jag ville satsa på fivefingers.

Upp till toppen
Annons: