Annons:
Etikettträningsupplägg
Läst 756 ggr
tlover
2018-11-22 19:52

Löpträning 1g/veckan, hur skulle du lagt upp det?

Jag inser nu att jag inte kommer att springa 3ggr/v som jag hade tänkt, iallafall nu på vintern när det är så mörkt.

Jag funderar på att istället köra säck 2ggr/v och löpning en gång på helgen då det är ljust.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen däremot med tanke på leder mm.
Jag är ännu inte "Igång" så jag ska enligt teorin iallafall inte köra långpass, men jag vill ju det om jag bara ska springa en gång.

Idéer?

l'm back

Annons:
Pyttelite
2018-11-22 21:03
#1

Om du inte är jättetränad på hårt underlag skulle jag satsa på att springa i elljusspår. I alla fall så länge spåret inte förvandlas till skidspår. 

Det finns bra belysning, hyffsat underlag och du kommer mentalt att klara av det eftersom det är lika långt att springa varje gång något som är bra i början om motivationen är på medel.

Du vet att du klarar av det även om det vissa stunder känns tungt. Själv skulle jag försöka cykla till spåret som start på uppvärmningen.

Förmodligen finns det också enklare redskap för styrketräning på plats som du kan avsluta med.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-11-26 17:20
#2

Jag tänkte mer om det går att göra långpass tex trots "oerfarna" leder

l'm back

Pyttelite
2018-11-26 19:36
#3

Du kan inte forcera fram styrka - ta den tid det tar att komma i form . Risken är stor att du blir skadad om du startar för hårt. Låt kroppen bestämma.

Jag brukar mentalt tänka att det är tur att det faktiskt känns skillnad på att vara otränad resp. tränad och att det tar tid att komma tillbaka. Annars skulle man ju inte behöva träna. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-11-26 19:40
#4

#3 Problemet är att jag skulle kunna, styrke och kondismässigt så skulle jag kunna köra längre och hårdare. Jag är däremot rädd att lederna inte klarar det som min kondis/styrka klarar

l'm back

Martin
2018-12-03 22:17
#5

Av egna erfarenheter så skall man öka succesivt. nu vet jag inte varför dina leder inte skulle klara det, om det är sjukdom/skada eller om du bara varit ifrån träningen länge. Sådant spelar in också. Jag hade uppehåll helt med löpning i ett halvår i våras, började igen i maj ungefär. Började då med ca 4-5 km-rundor vilket är halva sträckan av vad jag sprang under sommaren 2017. Märkte att det gick bar och ökade rätt snabbt till 7 km rundor (sprang 2-3 ggr i veckan och inte bara distans utan ibland var det intervallpass osv).

Fick lite känningar i fotleder och knän, lyssnade på kroppen och sänkte tempo och drog ner lite på passen också. Efter 2-3 månader sprang jag närmre milen och sommarens längsta pass blev 13 km utan känningar och i höstas gjorde jag den snabbaste milen jag gjort på några år (mer riktat tränat också).

Alltså: Lyssna på kroppen, men försök också hitta något träningsprogram som kan ta dig från din dagsform dit du vill.

mvh Martin

tlover
2018-12-03 22:24
#6

Jag har både någon sjukdom som ger värk kring lederna och jag har inte löptränat på ett tag mer än sporadiskt någon gång då och då. Jag är lite rädd för att dra igång för snabbt då jag hade löparknä just innan jag fick värkproblemen men jag har ok från läkare och sjukgymnast att träna trots smärta och jag saknar hur löpningen var då man kunde köra långpass

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: