Löpning iFokus

Löpning

Etikettkomma-igång
Läst 658 ggr
tlover
2018-11-14 15:49
0

Löpträning med barn - Går det?

För att försöka komma igång mer regelbundet funderar jag om det går att få till löpträning med min dotter.

Någon som har några idéer på hur det skulle gå att få till? Lite kan hon ju springa men hon är ju bara lite drygt 3½ så det går ju bara väldigt korta stunder

l'm back

Pyttelite
2018-11-14 22:56
0

Jag kommer osökt att tänka på Jim Fixx och hans bok om löpning eller The Complete Book of Running som boken hette i original.

Boken sträcklästes från pärm till pärm och var med under flera år som uppslagsbok och inspiration. 

Boken hade ett avsnitt om träning för barn även om min minnesbild är att det gällde lite äldre barn typ 5 åringar och uppåt. Det spelar egentligen ingen roll för det är ett övergående problem för er.

Tekniken byggde i alla fall på rörelseglädje och det svenska begreppet fartlek nämndes. Ett begrepp som myntades av en svensk (Gösta Holmér) och som finns med som benämning i fler språk. Fartlek är även en träningsform för vuxna.

Det handlar om variationer i fart och intensitet mer än att tillryggalägga en sträcka på en viss tid. Det handlar också om att ha roligt när man rör på sig. För er kan det innebära "ta fatt" i skogen, kull eller att följa John.

Boken tar också upp barns rörelsemönster. De är inte påverkade av spänningar och "hållnings"-problem som vi vuxna och de har dessutom ett naturligt löpsteg.

SISU har även en hel del litteratur kopplat till träning för barn.

Sedan kan du ju använda din dotter som "träningsredskap" för egen räkning med att lyfta och bära och hon kan även få vara tränare till dig genom att hålla räkningen när du gör andra övningar.

Ett annat tips är att ha med sig boll eller frisbee på rundan. Vi har mjuka bollar och en frisbee i tyg (skumgummi) som lätt kan plockas med under löprundan och som hjälper till att skapa variation och byte i intensitet. 

Sedan kan man även tänka sig lite större bollar som går att växelvis att jaga eller kastas till varandra under förflyttning med dom är inte lika lätta att ta med.

Det viktiga är att både barn och vuxna har roligt tillsammans och att det inte blir ett påtvingat måste. Låt din dotter få vara med och klura ut övningar så att även hon blir delaktig.

https://www.sisuidrottsbocker.se/?s=barn

https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Fixx

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

tlover
2018-11-14 23:05
0

Tack för alla tips jag ska kolla mer noga imorgon

l'm back

tlover
2018-11-17 16:18
0

Ehh, kollade jag, nej. Jag ska kolla efter middan

l'm back

Pyttelite
2018-11-17 19:13
0

Ta det lugnt - stressa inte :) Snart kan din dotter cykla med på dina löpturer!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.